Friday, November 14, 2014

Low Self Esteem

Penyakit yang kebanyakkan orang ada tanpa disedari. Dalam kes aku, aku memang sedar aku ada sindrom ni sejak sekian lama. *Sigh*

Antara perkara-perkara yang menyebabkan aku tergolong dalam kumpulan Low Self Esteem:-
  1. Cantik - Aku rasa aku jauh sekali dari "cantik". Muka yang bulat. Jerawat yang tak pernah putus hasil dari penyakit resdung yang aku almost give up nak cari penawar.
  2. Gemuk - Untuk ketinggian aku, 152cm dan berat yang mencecah 60kg adalah kelihatan buntal. Tak cukup muka aku yang chubby, badan pula mengembang dibahagian-bahagian utama wanita seperti perut, pinggang, bontot. Paling kritikal mesti perut. 

Itu antara perkara-perkara yang buat aku selalu rasa aku tak layak untuk blend the crowd.

Ada masanya aku persetankan semua tu dan buat apa aku nak. Benda ni mempengaruhi aku sampai kadang-kadang aku rasa takde orang nak kat aku (masa ni belum kahwin lagi). Bila aku ada boifren pun aku tertanya-tanya, apa sebenarnya yang boifren aku pandang kat aku sampai dia 'fall in love' dengan aku sebab aku rasa macam tak layak.

Bila aku dah kahwin pun, aku tertanya benda yang sama pada suami aku. Sampai satu stage, aku rasa suami aku perasan masalah aku ni. Suami aku cakap, apa pentingnya muka cantik, tapi bertepung sekilo. Dia lagi suka muka aku tak de make-up. Dan hasilnya sekarang dia tak berapa suka aku make-up (habisla investment aku kat barang-barang Urban Decay favourite aku). Suami aku kata dia lagi suka muka pucat aku sebab muka tu dia akan tengok sepanjang hidup dia. Ada satu masa suami aku cakap (aku rasa dia dah runsing bila aku merungut aku tak cantik macam orang lain), dia sayang kat aku bukan sebab cantik luaran tapi cantik dalaman yang aku sendiri tak nampak. Tapi tahap confident aku masih tak berganjak sebab aku rasa dia cakap macam tu demi menyedapkan hati aku sebab buat macam mana pun aku dah jadi isteri dia. Mesti suami aku geram kalau dia tahu yang statement dia masih tak meyakinkan aku.

2-3 hari ni tahap confident aku menurun sebab aku terjumpa gambar ex-gf suami aku. Mula la aku compare diri aku dan perempuan tu yang aku rasa macam langit dan bumi. Dah tentu la aku letak diri aku kat tempat yang worse. Dah kenapa dengan aku ni????

Mungkin tuhan bagi aku macam ni sebab dia nak aku sentiasa bersyukur. Ya Allah, ampunkan aku.. Aku tak patut berfikiran negatif macam ni! Astagfirullahal'azim!

No comments:

Post a Comment